SEO-tekster

Findes der noget, der hedder SEO tekster?

Arbejde ved skrivebordetJa, det burde der i hvert fald gøre. For når jeg ser på mine egne serviceydelser, er SEO tekster en del af dem. Men pudsigt nok anser jeg dem ikke som specifikke tekster til søgemaskinen. Jeg skriver dem med samme øje for brugeren, som jeg ville gøre det med en hvilken som helst anden tekst.

Alligevel er der en eller anden begrebsmæssig enighed om, det hedder SEO tekster. Der er dog et par faldgruber, man skal passe på, når man søger lige præcis denne type tekst.

 

Kvantitet slår ikke kvalitet

Mange efterspørger eller bestiller søgemaskineoptimerede tekster i den tro, man bare skal have et bestemt antal ord for at rangere højt i Google.

Der er også en korrelation mellem de højeste placeringer på Google og antallet af ord på de respektive sider. Der er dog (som regel) også sammenhæng mellem kvaliteten af disse sider og deres placering.

Min pointe er, du aldrig må affinde dig i en gang sluddertekster, der er skrevet med henblik på volumen. Jeg vil endda gå så vidt som til at kalde dig useriøs, hvis du gør det.

Google gennemskuer forsøg på manipulation

Google er ikke dum. Som søgemaskine forstår den sig på både indholdets kontekst og semantik. Samtidig aflæser den kære robot den gennemsnitlige besøgstid fra dine kunder og holder øje med deres færden på dine sider. Når den har gjort det, sammenholder den data, og vurderer, om din bruger fik en god oplevelse. Gjorde han eller hun ikke dette, og er dét et generelt udtryk, risikerer du at blive sendt længere tilbage i resultatoversigten.  Havde de besøgende derimod en god oplevelse på din side, samtidig med at Google kan se seriøst indhold (der giver brugeren værdi), belønner søgemaskinen dig med bedre placeringer.

Men det hurtige indhold, der er skrevet fordi ”bare-der-er-meget-indhold-er-det-ligegyldigt-hvad”, og for at manipulere sig vej mod toppen, det straffes altså.

Vælg en tekstforfatter, der kender til SEO og kvalitet

Når du udvælger en tekstforfatter – mig eller en hvilken som helst anden – så gør dig selv en tjeneste. Sørg for at vælge kvalitet over kvalitet. Det betyder ikke, du ikke kan få mange ord skrevet, da der netop kan være sammenhæng mellem dette og gode placeringer.

Sørg også for, din SEO tekstforfatter kender til den tekniske formaterings rolle. Det betyder:

  • Teksten leveres med title og meta beskrivelser.
  • Dine overskrifter er opstillet korrekt i teksten – og inkluderer søgeordet og / eller variation heraf de rette steder.
  • Dit søgeord optræder naturligt – og bliver ikke opfattet som spam (keyword density).
  • Der optræder beslægtede søgetermer / LSI.
  • Der er taget højde for interne link, hvis du har bestilt flere tekster.

Derudover skal teksten selvfølgelig være fængende og give værdi i forhold til brugerens søgning. Så er du på rette vej.

Del denne artikel

Bliv ringet op!

Send dit navn og nummer