Teknisk-SEO blog

Teknisk SEO tjekliste

On-page SEO - tjeklisteFå et overblik over basal on-page SEO optimering samt mere teknisk søgemaskineoptimering

Er du i tvivl om, hvilke elementer du skal optimere på din hjemmeside for at få bedre muligheder for at blive set af søgemaskinen?

De fleste ved, at SEO handler om at optimere sin hjemmeside teknisk og med godt indhold samt få gode og relevante links. Men hvor starter man på hjemmesiden? Særligt hvis man ikke har et stort erfaringsgrundlag at trække på.

Følg denne korte SEO tjekliste og få et overblik over de primære tekniske indsatsområder, som de fleste selv kan håndtere. Husk altid at udføre en grundig SEO analyse af dit website og ret så op på fejl og mangler.

Sørg for følgende på din hjemmeside:

  • Anvend SEO venlige URL’er.
  • Udform unikke meta beskrivelser til alle dine sider. Husk at anvende dit nøgleord heri.
  • Start med en H1 overskrift og inkluder også dit keyword heri.
  • Inkluder dit primære nøgleord iblandt de første 100 ord. Sørg i øvrigt for at bruge variationer og relaterede ord i den øvrige tekst.
  • Brug gerne dit nøgleord eller variationer heraf i dine underoverskrifter (H2 – H6).
  • Indsæt gerne et eksternt link til en autoritetskilde, der behandler samme emne, som du skriver om.
  • Indsæt gerne interne links til dine egne relevante sider, der uddyber emnet eller på anden vis har relevant info i forhold til det.
  • Optimer dine billeder med alt-tekster. Sørg for at mindst et billede indeholder dit primære nøgleord, men overdriv ikke ved at anvende det til flere alt-tekster.

Hvis du vil have en mere visuel guide, så se på Brian Deans populære on-page infografik, der anses som et af de bedste eksempler på den perfekt optimerede side.

Mere teknisk SEO

Her følger en række øvrige områder, som din hjemmeside eller webshop også bør have styr på. Har du ikke kendskab til de enkelte udtryk, så kontakt din SEO leverandør og bed dem redegøre for, hvorvidt din hjemmeside er optimeret tilsvarende.

  • Sørg for at din hjemmeside kun anvender én adresse. Dette løses typisk med re-directs, canonicals etc.
  • Sørg for at din hjemmeside anvender HTTPS. Sørg for at opsætte en korrekt 301 re-direct fra HTTP til HTTPS version, så du ikke får problemer med duplicate content.
  • Hav en velfungerende 404-side.
  • Brug breadcrumb navigation (brødkrummespor). Disse giver både bruger og søgemaskinen et bedre overblik over sidens hierarki.
  • Placer en robots.txt fil i roden af dit website. Med denne kan du blokere og tildele søgemaskinen adgang til de sider, du vil have indekseret / offentliggøre.
  • Generer et XML sitemap. Dette fortæller søgemaskinen, hvilke sider og medier, der eksisterer på dine side. Det gør det lettere for søgemaskinen at indeksere dit indhold og vise det til brugerne. Sørg for at tilmelde dit sitemap i bl.a. Google Search Console for hurtigere indeksering.
  • Anvend caching på dit website. Dette bidrager til sidens indlæsningshastighed.
  • Find ALLE dine døde links og opsæt 301 re-directs til de nye sideadresser. Er dit website stort kan du anvende software som SEO Screaming Frog eller Ahrefs til dette.

 

Disse punkter er ikke de eneste, du bør tage i betragtning, når du optimerer din hjemmeside. Henvender du dig f.eks. til et internationalt marked, skal du også målrette dit websted, ligesom du kan arbejde med Gzip komprimering og minimerer HTML, CSS og JavaScript for at opnå bedre indlæsningstider.

For at få en bedre forståelse for teknisk SEO kan du se denne IVÆKST MasterClass video om emnet.

Del denne artikel

Bliv ringet op!

Send dit navn og nummer